به گزارش مشرق، حسامالدین آشنا مشاور رئیسجمهور در اختتامیه همایش اعتدال که از صبح امروز 28 آبان در کتابخانه ملی برگزار شده بود به بررسی سیاستهای فرهنگی و چالشها در عرصه فرهنگی پرداخت و گفت: موضوعی که میخواهم درباره آن سخن بگویم رویکرد اعتدال در سیاست فرهنگی است چرا که هر سیاست فرهنگی معطوف به عرصههای مشخصی است که اساساً عرصههای فرهنگی به چند حوزه میراث فرهنگی، هنر، ارتباطات و رسانه، سرگرمی، تفریح و ورزش و حوزه گردشگری تقسیم میشود.
وی ادامه داد: در این دسته بندی اصل و اساس فرهنگ بر اساس سیاست کلی استوار است.
آشنا با بیان اینکه این سه سیاست کلی شامل هویت فرهنگی، حیات فرهنگی و امنیت فرهنگی میشود تصریح کرد: ما در عرصه سیاست فرهنگی با دو چالش اساسی روبرو هستیم که شامل حوزه همبستگی و حوزه گسست است.
مشاور رئیسجمهور در امور فرهنگی خاطرنشان کرد: یک ملت احتیاج دارد احساس هویت واحدی در میان همه وابستگان ملت داشته باشد و این احساس هویت واحد امری ضروری است چرا که واقعیت این است، چتر هویت شامل تنوع و تکثرهای وسیعی در عرصه فرهنگی است که باید به این امر توجه کنیم.
آشنا با بیان اینکه در حوزه فرهنگی با رویکردهای افراطی، تفریطی و بیعدالتی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: آفت در حوزه همبستگی اصلاح در یکسان سازی فرهنگی است و در حوزه تکثر نقطه افراط گسست فرهنگی است. چرا که گاهی آنقدر سخت میگیریم که غیر از هویت فرهنگی هویتی را به رسمیت نمیشناسیم و گاهی چنان متهم میکنیم که به قتلعام و نسلکشی فرهنگی دچار میشویم.
وی ادامه داد: گاهی چنان به مسائل هویتی بیتوجهیم که با یک گسست فرهنگی چه در میان نسلها و چه در میان اقالیم فرهنگی مواجه میشویم.
مشاور رئیسجمهور با بیان اینکه چگونه میتوانیم سطح فرهنگی زندگی مردم را بالاتر ببریم خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که در میان همه مردمان دسترسی به امکانات فرهنگی و دسترسی به امکانات تولید فرهنگی را افزایش دهیم تا کسب و کار فرهنگی رونق داشته باشد.
وی ادامه داد: وقتی از 10 گروه برای تولید فرهنگی حمایت میکنیم اما جامعه تولیدات فرهنگی ما را مصرف نمیکند و یا جامعه از تولیداتی که ما از آن حمایت نمیکنیم بسیار مصرف میکند نشاندهنده فاصله و چالش در عرصه سیاستگذاری فرهنگی است.
مشاور رئیسجمهور خاطرنشان کرد: اگر خواننده پاپ با عمر کاری دو سال، در تهران و 26 شهر با بدرقه نمادین روبرو میشود باید از خود بپرسیم که این امر حاصل تزویر در سیاستهای مرتبط با حیات فرهنگی است یا تبعات ناخواسته اعمال سیاستهای فرهنگی و عدم سیاستهای مناسب در این عرصه.
آشنا ادامه داد: آفت حیات فرهنگی در رونق ویژهخواری و مصرفگرایی است، یعنی کسانی از امکانات و تسهیلات به صورت نابرابر برخوردار میشوند.
وی ادامه داد: یک روز به اسم حمایت اصلاحطلبان ویژهخواری صورت میگیرد و روزی به اسم حمایت اصولگرایان، روزی به اسم مبارزه با تهاجم فرهنگی، مؤسسات رانتخوار تأسیس میشود و روزی به نام گفتوگوی تمدنها رانتخواری اتفاق میافتد.
مشاور رئیسجمهور ادامه داد: بسیاری از نمایشگاهها که به آن مراجعه میکنید تعداد تولیدکنندگان از مراجعان بیشتر است و یا همایشهایی که سخنان آن از شنوندگان بیشتر هستند، در عرصه کتاب تعداد ناشران از تیراژ بیشتر است یا در عرصه سینما تعداد فیلمهای تولیدشده که هرگز به اجرا نمیرسند از فیلمهایی که اکران شدهاند،بیشتر است چراکه اینها فیلمهایی هستند که هزینهشان را نه در فروش و اکران بلکه در دوران تولید به دست آوردهاند.
آشنا معضل دوم در سیاست فرهنگی را مسئله مصرفزدگی فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی شهروندان ما برای تولید،نقد و مدیریت زمان فرهنگی، توانمند نیستند ما با مصرفزدگی بالا روبرو میشویم چرا که سرنوشت یک وزیر و وزارتخانه باید توسط پیامکها تعیین شود ؛چرا که ما هنوز نیاموختهایم که پیامکها قابل اعتماد نیستند، چون توانمند نشدهایم که برای تصمیمات مهم به اندازه کافی وقت و دقت صرف کنیم.
مشاور رئیسجمهور با انتقاد از استفاده جوانان از شبکههای ماهوارهای خاطرنشان کرد: چگونه ذائقه فرهنگی یک ملت آنقدر پائین میآید که به حریم سلطان راضی باشد؟ وقتی سیاستهای مناسب برای توانمندسازی تولید و مصرف وجود نداشته باشد شما باید منتظر مصرفگرایی باشید.
وی ادامه داد: در امنیت فرهنگی نفوذپذیری و نفوذگری مطرح است چرا که عمده کشورها سرمایهگذاری میکنند تا تولیدات فرهنگی خود را نشر دهند و همه میخواهند که فرهنگ را توسعه دهند اما باید بپرسیم که توسعهطلبی فرهنگی چیست و از طرفی همه مراقب هستند نفوذپذیری را کنترل کنند چرا که اگر این امر را کنترل نکنیم ، انزوای فرهنگی پیدا میکنیم.
آشنا در پایان با بیان اینکه اقتدار فرهنگی به این معناست که بتوانیم نفوذپذیری و نفوذگری خود را انتخاب کنیم، تصریح کرد: پاسخ این مسئله فرهنگ اعتدالی را مشخص میکند.
وی ادامه داد: در این دسته بندی اصل و اساس فرهنگ بر اساس سیاست کلی استوار است.
آشنا با بیان اینکه این سه سیاست کلی شامل هویت فرهنگی، حیات فرهنگی و امنیت فرهنگی میشود تصریح کرد: ما در عرصه سیاست فرهنگی با دو چالش اساسی روبرو هستیم که شامل حوزه همبستگی و حوزه گسست است.
مشاور رئیسجمهور در امور فرهنگی خاطرنشان کرد: یک ملت احتیاج دارد احساس هویت واحدی در میان همه وابستگان ملت داشته باشد و این احساس هویت واحد امری ضروری است چرا که واقعیت این است، چتر هویت شامل تنوع و تکثرهای وسیعی در عرصه فرهنگی است که باید به این امر توجه کنیم.
آشنا با بیان اینکه در حوزه فرهنگی با رویکردهای افراطی، تفریطی و بیعدالتی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: آفت در حوزه همبستگی اصلاح در یکسان سازی فرهنگی است و در حوزه تکثر نقطه افراط گسست فرهنگی است. چرا که گاهی آنقدر سخت میگیریم که غیر از هویت فرهنگی هویتی را به رسمیت نمیشناسیم و گاهی چنان متهم میکنیم که به قتلعام و نسلکشی فرهنگی دچار میشویم.
وی ادامه داد: گاهی چنان به مسائل هویتی بیتوجهیم که با یک گسست فرهنگی چه در میان نسلها و چه در میان اقالیم فرهنگی مواجه میشویم.
مشاور رئیسجمهور با بیان اینکه چگونه میتوانیم سطح فرهنگی زندگی مردم را بالاتر ببریم خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که در میان همه مردمان دسترسی به امکانات فرهنگی و دسترسی به امکانات تولید فرهنگی را افزایش دهیم تا کسب و کار فرهنگی رونق داشته باشد.
وی ادامه داد: وقتی از 10 گروه برای تولید فرهنگی حمایت میکنیم اما جامعه تولیدات فرهنگی ما را مصرف نمیکند و یا جامعه از تولیداتی که ما از آن حمایت نمیکنیم بسیار مصرف میکند نشاندهنده فاصله و چالش در عرصه سیاستگذاری فرهنگی است.
مشاور رئیسجمهور خاطرنشان کرد: اگر خواننده پاپ با عمر کاری دو سال، در تهران و 26 شهر با بدرقه نمادین روبرو میشود باید از خود بپرسیم که این امر حاصل تزویر در سیاستهای مرتبط با حیات فرهنگی است یا تبعات ناخواسته اعمال سیاستهای فرهنگی و عدم سیاستهای مناسب در این عرصه.
آشنا ادامه داد: آفت حیات فرهنگی در رونق ویژهخواری و مصرفگرایی است، یعنی کسانی از امکانات و تسهیلات به صورت نابرابر برخوردار میشوند.
وی ادامه داد: یک روز به اسم حمایت اصلاحطلبان ویژهخواری صورت میگیرد و روزی به اسم حمایت اصولگرایان، روزی به اسم مبارزه با تهاجم فرهنگی، مؤسسات رانتخوار تأسیس میشود و روزی به نام گفتوگوی تمدنها رانتخواری اتفاق میافتد.
مشاور رئیسجمهور ادامه داد: بسیاری از نمایشگاهها که به آن مراجعه میکنید تعداد تولیدکنندگان از مراجعان بیشتر است و یا همایشهایی که سخنان آن از شنوندگان بیشتر هستند، در عرصه کتاب تعداد ناشران از تیراژ بیشتر است یا در عرصه سینما تعداد فیلمهای تولیدشده که هرگز به اجرا نمیرسند از فیلمهایی که اکران شدهاند،بیشتر است چراکه اینها فیلمهایی هستند که هزینهشان را نه در فروش و اکران بلکه در دوران تولید به دست آوردهاند.
آشنا معضل دوم در سیاست فرهنگی را مسئله مصرفزدگی فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی شهروندان ما برای تولید،نقد و مدیریت زمان فرهنگی، توانمند نیستند ما با مصرفزدگی بالا روبرو میشویم چرا که سرنوشت یک وزیر و وزارتخانه باید توسط پیامکها تعیین شود ؛چرا که ما هنوز نیاموختهایم که پیامکها قابل اعتماد نیستند، چون توانمند نشدهایم که برای تصمیمات مهم به اندازه کافی وقت و دقت صرف کنیم.
مشاور رئیسجمهور با انتقاد از استفاده جوانان از شبکههای ماهوارهای خاطرنشان کرد: چگونه ذائقه فرهنگی یک ملت آنقدر پائین میآید که به حریم سلطان راضی باشد؟ وقتی سیاستهای مناسب برای توانمندسازی تولید و مصرف وجود نداشته باشد شما باید منتظر مصرفگرایی باشید.
وی ادامه داد: در امنیت فرهنگی نفوذپذیری و نفوذگری مطرح است چرا که عمده کشورها سرمایهگذاری میکنند تا تولیدات فرهنگی خود را نشر دهند و همه میخواهند که فرهنگ را توسعه دهند اما باید بپرسیم که توسعهطلبی فرهنگی چیست و از طرفی همه مراقب هستند نفوذپذیری را کنترل کنند چرا که اگر این امر را کنترل نکنیم ، انزوای فرهنگی پیدا میکنیم.
آشنا در پایان با بیان اینکه اقتدار فرهنگی به این معناست که بتوانیم نفوذپذیری و نفوذگری خود را انتخاب کنیم، تصریح کرد: پاسخ این مسئله فرهنگ اعتدالی را مشخص میکند.